Uit recent onderzoek, uitgevoerd door Genzai en Bluehub, blijkt dat het Limburgse bedrijfsleven kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer omarmen, maar tegelijkertijd tegen diverse uitdagingen aanlopen. Het onderzoek, dat gericht is op de AI-adoptie binnen het Limburgse bedrijfsleven, biedt waardevolle inzichten in de kansen en obstakels die organisaties in de regio ervaren. De resultaten van het onderzoek worden vandaag gepresenteerd tijdens de AI Bijpraatsessie bij Bluehub op de Brightlands Campus Greenport Venlo.
Meer dan 3 op de 4 Limburgse bedrijven verwachten dat AI fundamentele impact gaat hebben op hun business model. Uit het onderzoek blijkt dat 45% van de ondervraagde bedrijven al actief bezig zijn met AI-implementatie, terwijl 30% zich in de verkennende fase bevindt. Daarbij wordt vooral al veel gebruik gemaakt van het genereren van geschreven teksten met tools zoals Chat GPT en Co-Pilot. Bedrijven in de sectoren productie, logistiek en dienstverlening lopen hierbij voorop.
AI-adoptie en sectoren
Uitdagingen en kansen
Ondanks de toenemende adoptie blijken bedrijven vaak moeite te hebben om te beschikken over voldoende expertise om AI daadwerkelijk te ontwikkelen en toe te passen. De helft van de bedrijven stellen onvoldoende expertise in huis te hebben om AI te ontwikkelen en toe te passen. Ruim 60% van de respondenten geeft aan dat het vinden van gekwalificeerde AI-professionals een van de grootste knelpunten is. Mensen en bestaande processen zijn daarbij veruit de grootste uitdaging om AI-adoptie te bevorderen. Beschikbare technologie en data zijn veel minder het probleem, stelt het onderzoek.
In vergelijking met andere regio’s begeeft Provincie Limburg zich in een unieke positie. Recentelijk kondigden naburige regio’s Brainport en Rheinisches Revier grote investeringen in de AI ontwikkel- en opleidingsstructuur aan. Met de Brightlands AI-Hub en Brightlands AI Academy heeft het Limburg een uitstekende uitgangspositie om hierop aan te haken, zo stellen de initiatiefnemers achter het onderzoek.
Limburg in een
unieke positie
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 300 bedrijven en organisaties die ooit interesse hebben getoond in de Brightlands AI Academy. De Brightlands AI Academy is een initiatief van de bedrijven Genzai en Bluehub in samenwerking met Brightlands, Universiteit Maastricht en Fontys. De afgelopen vier jaar heeft deze Academy meer dan 200 professionals getraind in het ontwikkelen en toepassen van AI.
De initiatiefnemers van het onderzoek zijn Genzai en Bluehub. Genzai is een Venture Builder met in totaal 13 participaties in AI-gedreven startups en heeft een tweede activiteit dat AI toepassingen ontwerpt en bouwt op projectbasis. Bluehub is een strategisch marketingbureau gespecialiseerd in innovatief MKB. Beiden zijn gevestigd op de Brightlands Campus Greenport Venlo en zijn gezamenlijk met diezelfde campus initiatiefnemer van de Brightlands AI Academy.