Door middel van De Innovatiepodcast geven we een kijkje in de veranderende wereld en gaan we met diverse innovatie-experts in gesprek om te komen tot kennisdeling en het aanreiken van praktische handvaten. In drie afleveringen verdiepen we ons aan de hand van de Golden Circle van Simon Sinek in de ‘why‘, ‘how‘ en ‘what‘ rondom het onderwerp innovatie. Tijdens de derde en voor nu tevens laatste aflevering gingen we met Maren Schoormans (Lid Raad van Advies Bluehub Group en Chief Business Development Officer bij Viscon Group) in gesprek over de ‘what’, experimenteren, het Business Model Canvas, disruptieve innovaties en blijven leren. Benieuwd naar de hoofdpunten uit deze aflevering? Lees dan snel verder. De gehele aflevering bekijken of beluisteren? Volg dan deze links naar YouTube, Spotify en SoundCloud.
Groeien door te innoveren
”Wij dijen langzaam maar zeker uit omdat we innoveren”, begint Maren het gesprek. Groeien door te innoveren dus. Dat moet in zijn beleving ook wel want als we duurzame voedsel- en productiesystemen willen, dan zullen we moeten kijken naar manieren om meer te doen met minder. Steeds efficiënter, beter, duurzamer en ga zo maar door. Innovatie is hierin de rode draad. Innovatie begint volgens Maren altijd met een idee, dat je later in de maatschappij toepast. Dan wordt het pas echt innovatie. Vervolgens kan het slagen of falen, waarbij het de kunst is om als innovatief bedrijf niet te schrikken wanneer het faalt. Wanneer het zou falen, ga dan vooral door met experimenteren, fouten maken en proberen. Zonder vallen geen opstaan.
Technologische en sociale innovatie
Bij technologische innovatie draait het logischerwijs om technologie, veelal bij technische bedrijven en in de maakindustrie. Bij sociale innovatie gaat het over het invullen van behoeftes vanuit de maatschappij. Maren geeft social media, online vergaderen en hackathons als voorbeelden. Sociale innovaties veranderen de manier waarop mensen met elkaar interactie hebben en communiceren.
Business Model Canvas
Wanneer slaagt nu een dergelijke innovatie? Een goede technologische innovatie staat nooit los van goede ideeën omtrent het hele businessmodel. Hoe ga je het naar de markt brengen? En naar wie dan? Hoe ga je de promotie doen? Hoe ga je awareness genereren? Hoe ga je het ondersteunen? Gelukkig is daar een Business Model Canvas voor bedacht, geeft Maren aan. Een (bijna) compleet model, dat misschien alleen de purpose, missie en visie niet omvat. Goed om dit er dus zelf bij te schrijven. Het invullen van het Business Model Canvas met een diverse groep creatieve mensen uit verschillende disciplines kan hierbij helpen om te innoveren. Vul het model in, verander iets aan één of meer van de negen vlakken en kijk wat er anders of zelfs beter wordt. Denk hierbij buiten de bestaande kaders, experimenteer, haal iets weg uit het business model en denk eens aan iets geks. Het begint bij bewustzijn door uit te tekenen in het model wat je nu doet, dat is vaak al een eyeopener. Bij de brainstorm die dan ontstaat, is het belangrijk dat alles mag en niets direct wordt afgeschoten. De gekste ideeën zijn misschien wel de beste ideeën. De ideeën waarvan de gevestigde orde denkt dat het nooit gaat werken, die kunnen weleens de grootste disruptieve doorbraken betekenen. Disruptieve innovaties krijg je echter nooit van de grond in een bedrijf dat enkel bezig is met dag tot dag business en de operatie. Maren geeft als suggestie om deze brainstorms los te koppelen van de organisatie om mensen vrij te kunnen laten doen en denken. Af en toe inmengen mag maar laat het vooral ontstaan en groeien. Dit vereist een mindset waarin durven te innoveren centraal staat en waar falen mag want je leert er altijd iets van.
Blijven leren
Bij innoveren draait het om blijven leren. Ook wanneer een innovatie zou falen, leer je veel én vergroot je de kans dat een volgende innovatie wel lukt. Laat als bedrijf (intern) je gefaalde innovaties zien, lach erom en neem de interessante learnings mee voor een volgende keer. Zo kom je op den duur tot incrementele innovatie; product verfijning. Eerst disruptieve innovatie, later incrementele innovatie. Het is hierbij volgens Maren wel belangrijk om lang genoeg te testen om te kijken wat er goed gaat en wat niet, en los het op alvorens het naar de brede markt gecommuniceerd wordt. Zorg dat je een MVP hebt, een minimum viable product. Dit is een product dat het net doet maar misschien nog niet geschikt is voor iedereen. Het is de kunst om dan de juiste klant of testpersoon te vinden om het bij te testen. Slaagt de test, dan kun je opschalen en naar een bredere markt zodat het een minimum lovable product wordt. Zo kun je steeds door itereren totdat het naar de grote markt kan. ”Altijd blijven innoveren”, aldus de slotzin van Maren.
Meer lezen over innovatie? Klik op deze link!