Ontmoet de Raad van Advies van Bluehub, bestaande uit vier experts met ieder een eigen achtergrond en expertise. Een complementair team bestaande uit een palet aan karakters. Eens per kwartaal gaan Peter Verlegh (oud-CFO van OTTO Work Force), Bas Hillebrand (Hoogleraar Marketing Management & Innovatie aan de Radboud Universiteit), Gé Moonen (Voorzitter Keyport alsmede oud-ondernemer Moonen Packaging) en Maren Schoormans (Chief Business Development Officer bij Viscon Group) het gesprek aan met de directie van Bluehub over onder andere het heden en de toekomst om zo Bluehub een spiegel voor te kunnen houden. In deze blog vertellen we je meer over de leden, hun rol en hun kijk op Bluehub.
Van adviesbureau naar serial entrepreneur
Maren Schoormans, bij Viscon Group verantwoordelijk voor onder andere productinnovatie, strategie en nieuwe businessmodellen, is veel bezig met de toekomst van bedrijven als het gaat om business. Met een achtergrond in de tuinbouw, strategische marketing en strategievorming sluit dit perfect aan bij Bluehub. ”In de regio Venlo wordt serieus geïnnoveerd, zitten hele sterke bedrijven en het is heel compleet en vooruitstrevend”, aldus Maren. Naast Wageningen en het Westland een erg interessante regio waar Maren graag onderdeel van uitmaakt en zijn steentje aan bijdraagt, vandaar zijn rol bij Bluehub. De verbindende factor van Bluehub spreekt hem hierin erg aan. In de regio Venlo heeft men de nodige kennis van de Duitse markt, Maren juicht de plannen om ook de Duitse markt nog meer te betreden dan ook toe en hem lijkt dit een logische stap. Industrie 4.0 is afkomstig uit Duitsland en biedt mooie kansen voor Bluehub als verbinder; een verbinder die kansen ziet en uit een complementair team vol kennis bestaat.
Nu Maren al een tijdje meedraait in de Raad van Advies, ziet hij hoe de plannen van Bluehub evolueren van adviesbureau en innovatiebegeleider naar serial entrepreneur op het gebied van hightech en agrifood. Een hele mooie transitie volgens hem. ”Stap voor stap naar de verbinder die gezien wordt door de wereld, impact maakt en langzaam maar zeker groeit naar een internationale status”, vat Maren het samen. Dit alles op een nuchtere en pragmatische manier met de voeten in de klei. Maren acht het hierbij belangrijk om duidelijk en praktisch te blijven communiceren; als spiegel en helper aan de zijlijn zal hij hierbij ook zelf een rol blijven vervullen.
Innovatieve en flexibele houding
Gé Moonen, voorzitter bij Keyport, richt zich op het duurzaam verbeteren van de economie in de Keyport-regio. Een rol waarin hij echt impact kan maken op het gebied van duurzaamheid. Via Keyport is hij in contact gekomen met Bluehub waarna de bal is gaan rollen. Eerst met het samen opzetten van e-Fulfilment Hub en later met het toetreden tot de Raad van Advies. Het opzoeken en uitproberen van innovaties is iets wat Gé erg interessant vindt, als echte ‘omdenker’ gaat hij graag aan de slag met innovatie én duurzaamheid. Als spiegel voor Bluehub is hij graag kritisch, wil hij de directie aan het denken zetten en gefocust houden op de echt belangrijke zaken om te kunnen blijven groeien. Gé vindt het belangrijk dat bij de groei van Bluehub ook de persoonlijke ontwikkelingen van directie en collega’s onder de aandacht blijven. Bluehub zit midden in een transitie en verandert iedere dag, iets wat Gé erg boeiend vindt en waar hij graag zijn steentje aan bijdraagt. Nu het strategieboek van Bluehub af is en er een bepaalde stip aan de horizon is gecreëerd, kan Bluehub nog beter aan de slag om de toekomstplannen te realiseren. Ook Gé is voorstander van de plannen om de Duitse en Belgische markten nog meer te betreden. Om mee te kunnen groeien met klanten uit andere landen acht hij het belangrijk om ook fysiek aanwezig te zijn in deze landen. Zoals Maren reeds heeft geschetst, dient dit op een nuchtere en pragmatische manier te gebeuren. Gé noemt dit een veilige manier om te groeien in Europa waar grenzen eigenlijk niet meer bestaan.
De innovatieve en flexibele houding zijn een van de kernkwaliteiten van Bluehub volgens Gé. Het nakomen van afspraken en het behalen van deadlines en KPI’s noemt hij hierin cruciaal. Aan de andere kant is Bluehub een aantrekkelijke werkgever en zijn ze zich er bewust van om dit te willen blijven zijn. Als aandachtspunt noemt Gé de verhoudingen tussen Bluehub en de ventures en het blijven nadenken over het business model. Als lid van de Raad van Advies gaat hij hier graag over in gesprek tijdens de diverse overleggen.
Uniek door het ecosysteemperspectief
Bas Hillebrand, werkzaam bij de Radboud Universiteit en Nyenrode Business Universiteit, is hoogleraar in marketing en innovatie en denkt graag in ecosystemen. Innovatie wordt in zijn beleving niet ontwikkeld door één individu of één individuele organisatie maar via een samenspel van verschillende actoren die invloed hebben op het succes van de innovatie. Innovatie gaat bijna per definitie over de toekomst en heeft inherent iets te maken met verandering, dat maakt het interessant volgens Bas. Als oud-docent van Pim Deuling is Bas betrokken geraakt bij de Raad van Advies van Bluehub, een mooie manier om advies te kunnen geven aan een jong, enthousiast en uniek bedrijf en tevens zelf te kunnen blijven leren over de praktische kant van marketing en innovatie aldus Bas. Bas noemt Bluehub uniek en krachtig wegens het denken volgens het ecosysteemperspectief, iets dat altijd terugkomt in de werkwijze van Bluehub. Ook de filosofie om purpose-driven ondernemingen te helpen, spreekt Bas erg aan. Bluehub denkt verder dan de waan van de dag, dit biedt voor de lange termijn extra waarde.
De plannen om uit te breiden naar Duitsland en België noemt Bas een logische stap. Innovatie heeft volgens Bas al heel snel een internationaal tintje en klanten denken graag over de grens. Om met klanten mee te kunnen blijven denken, moet je zelf ook zo’n stap durven zetten. Dat zal een uitdaging worden door verschillen in cultuur, netwerken en manieren van werken maar Bas acht het goed om deze stap te zetten en er onderzoek naar te doen. Een co-ondernemer betrekken vindt Bas dan ook een goed idee, dit verhoogt de kans op succes. Deze internationaliseringslag zal de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Een ander aandachtspunt voor de toekomst noemt Bas het vasthouden aan waar men nu mee bezig is door de drive en leergierigheid te behouden en te blijven focussen op purpose-driven innovatie en ecosystemen. Als klankbord denkt Bas graag mee over deze uitdagingen.
Bluehub groeit en bloeit
Peter Verlegh, de meest ervaren expert van het kwartet, is voorzitter van de Raad van Advies en heeft een schat aan ervaring in het werkveld en in de financiële wereld. Als vader en adviseur van Bart Verlegh kent hij Bluehub al vanaf het begin en heeft hij de hele ontwikkeling meegemaakt. Peter vindt het geweldig dat hij Bluehub zo ziet groeien en bloeien. Daarnaast vindt hij het heel interessant om Bluehub te mogen adviseren en van de directie en andere leden van de Raad van Advies te leren. Peter ziet Bluehub groeien en een mooie ontwikkeling doormaken met een steeds stevigere positie in Noord-Limburg en daarbuiten. Wel acht hij het belangrijk dat er goed en misschien wel beter wordt gekeken naar het financiële plaatje, het terrein van Peter.
De innovaties die mede door Bluehub tot stand komen, blijven Peter verbazen. Peter merkt op dat Bluehub overtuigend te werk gaat en dat Bluehub niet alleen zegt wat ze doet maar het ook daadwerkelijk doet en tot een succes maakt. Dat klanten blijven of terugkomen, vindt hij dan ook een bevestiging van goed werk. Peter vindt het een van de kernkwaliteiten van Bluehub dat ze diverse partners bij elkaar kunnen brengen en kunnen boeien.
De ideeën om over de landsgrenzen heen te gaan, noemt Peter ambitieus maar ook zeker kansrijk. Focus is hierbij wel het sleutelwoord volgens Peter. Te veel ballen in de lucht willen houden, kan hierbij averechts werken door de diversiteit van de Bluehub Group. Als adviseur is en blijft hij graag de komende jaren een van de spiegels om Bluehub gefocust te houden.
Meer weten over de Raad van Advies van Bluehub? Houd dan onze kanalen in de gaten.