Persbericht
Venlo, 19 mei 2021
Bluehub Group investeert in volgende groeistap: 10 nieuwe startups en vestigingen in Duitsland en België
Innovatieplatform Bluehub Group timmert aan de weg. Na zelf de stap van startup naar scale-up te hebben gezet, willen we op basis van onze langetermijnstrategie in de periode 2021-2025 uitgroeien tot hét innovatieplatform in de Euregio Zuidoost-Nederland, Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen. Naast de reeds bestaande participaties dienen een tiental nieuwe startups aan ons innovatieplatform te worden toegevoegd. Bij het behalen van onze ambitieuze groeiambities, inclusief een verdere professionalisering van de interne organisatie, worden we ondersteund door onze Raad van Advies. Ook hebben we recentelijk ons gloednieuwe hoofdkantoor én digitale thuisbasis in gebruik genomen.
Op weg naar 2025…
Onlangs hebben we met onze collega’s, Raad van Advies en belangrijke stakeholders onze langetermijnstrategie vastgesteld. De ambitie om in de komende jaren uit te groeien tot innovatieplatform met een eigen, ondernemende mindset, faciliteiten en (toegang tot) financiering speelt een centrale rol in deze strategie. Bart Verlegh, Directeur Bluehub Group: ”Wij geloven dat innovaties ons helpen om een betere wereld te creëren. Niet enkel in termen van winst, maar met respect voor mens, milieu en samenleving. Echter, innovaties maken pas impact wanneer zij daadwerkelijk gebruikt worden door consumenten, burgers en bedrijfsleven. De markt bepaalt immers of nieuwe producten en diensten daadwerkelijk succesvol worden. Met ons innovatieplatform hopen wij de kans op succes te maximaliseren”.
Tien nieuwe startups
Sinds onze start helpen wij opdrachtgevers, veelal uit de sectoren agrofood, hightech en logistiek, om hun innovaties succesvol te vercommercialiseren. Inmiddels worden we steeds vaker als co-ondernemer gevraagd om zelf te investeren en participeren in de belangrijke stappen van veelbelovende technologie naar innovatief product, naar duurzaam winstgevend bedrijf met een solide interne organisatie die deze stappen mogelijk maakt. Pim Deuling, Directeur Bluehub Group, licht toe: ”Inmiddels participeren en investeren wij in een aantal veelbelovende startups, met joint-ventures zoals e-Fulfilment Hub en AgroWizard als lichtende voorbeelden. Tot 2025 zullen daar tenminste tien nieuwe startups aan worden toegevoegd, altijd in samenwerking met co-ondernemers waarmee we door het bundelen van onze kennis en ervaring impact kunnen maken op de markt”.
Nieuwe vestigingen in Duitsland en België
De afgelopen jaren hebben we met het Belgisch-Nederlandse GLITCH en het Duits-Nederlandse Healthy Building Network als aanjagers van co-creatie en innovatie, onze eerste stappen over de grens gezet. Voor onze opdrachtgevers is het veelal niet de vraag of, maar wanneer hun innovatieve producten en diensten ook buiten Nederland vermarkt worden. Wij spelen in op deze behoefte door de komende jaren zelf kantoren te openen in Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen, waarbij expansie richting Duitsland prioritair is in de periode 2021-2022. In beide landen zullen we samen met een lokale co-ondernemer onze klanten nog beter kunnen bedienen.
Een ‘nieuwe’ thuisbasis
We zijn sinds jaar en dag gevestigd in het verzorgingsgebied van Greenport Venlo. Samen met de logistieke hotspots Venlo-Venray en Midden-Limburg en de hightech Brainport-regio, vormen dit voor ons de kristallisatiepunten van innovatie in Zuidoost-Nederland. Op de Brightlands Campus Greenport Venlo hebben we onlangs ons gloednieuwe hoofdkantoor in gebruik genomen. Ook digitaal hebben we een volledig nieuwe thuisbasis op www.bluehub.nl.
Team Bluehub
We zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een volwassen mkb’er met 20+ FTE, eenzelfde aantal collega’s is actief binnen de verschillende joint-ventures van onze participatiemaatschappij Bluehub Ventures. Bij het behalen van onze ambitieuze groeiambities, inclusief een verdere professionalisering van de interne organisatie, worden we ondersteund door onze Raad van Advies. Naast voorzitter Peter Verlegh, oud-CFO van OTTO Work Force, bestaat de RvA uit Bas Hillebrand (Hoogleraar Marketing Management & Innovatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen), Gé Moonen (Ambassadeur Keyport alsmede oud-ondernemer Moonen Packaging) en Maren Schoormans (Chief Business Development Officer bij Viscon Group). Schoormans: ”Bluehub is voor mij de speedboot die internationale grootbedrijven, ik noem ze olietankers, helpt om hun innovaties succesvol op de markt te brengen. Binnen de RvA is alle expertise gericht op het gebied van ondernemerschap, onderwijs, overheid en bedrijfsleven aanwezig om de jonge honden van Bluehub verder te laten groeien. De langetermijnstrategie van Bluehub Group is voor mij een manifest waar ik de komende jaren mijn steentje aan ga bijdragen”.