Wat is kunstmatige intelligentie?
Kunstmatige intelligentie, ook wel artificial intelligence (AI) genoemd, is een begrip dat we de laatste tijd erg vaak voorbij zien komen, maar wat is het eigenlijk? Het Amerikaanse softwarebedrijf Oracle omschrijft kunstmatige intelligentie als ”systemen of machines die menselijke intelligentie nabootsen om taken uit te voeren én die zichzelf tijdens dat proces kunnen verbeteren op basis van de vergaarde informatie.”
Wat kan kunstmatige intelligentie?
Er zijn talloze voorbeelden van kunstmatige intelligentie. Sterker nog, er wordt dag en nacht gewerkt om weer nieuwe, verbeterde toepassingen te ontwikkelen. De afgelopen maanden maken onder andere chatbots een sterke ontwikkeling door. Dit is ook terug te zien in het aantal gebruikers. Zo had ChatGPT, een van de bekendste en meest gebruikte chatbots, in februari al meer dan 100 miljoen gebruikers. Het verkeer naar de website groeit iedere dag met gemiddeld 3,4%. Op 31 januari 2023 trok de chatbot zelfs 15,7 miljoen bezoekers, zo bleek uit een onderzoeksrapport van UBS. Bij Bluehub zetten we deze tool ook graag in om ons werk te ondersteunen, maar daarover later meer.
Een andere toepassing van AI is de zelfrijdende auto. De auto’s van autofabrikant Tesla gebruiken Machine Learning om de technologie steeds verder te ontwikkelen. Machine Learning is een vorm van kunstmatige intelligentie waarbij een apparaat leert door ervaring op te doen. Dus hoe meer kilometers een Tesla rijdt, hoe beter hij wordt.
Aanpak kunstmatige intelligentie
Ook streamingsdiensten gebruiken kunstmatige intelligentie. De gepersonaliseerde suggesties die platforms zoals Netflix en Spotify geven aan hun gebruikers worden ontwikkeld met behulp van kunstmatige intelligentie. Is je al eens opgevallen dat een afbeelding bij een film of serie bij Netflix soms verandert? Netflix heeft op basis van kunstmatige intelligentie een systeem ontwikkeld dat op basis van het kijkgedrag van de gebruiker de meest geschikte afbeelding bij de desbetreffende film of serie gebruikt.
Maar, je hoeft geen Amerikaans beursgenoteerd bedrijf te zijn om deze technologie in te kunnen zetten. Er zijn namelijk ook voor mkb-bedrijven verschillende mogelijkheden om kunstmatige intelligentie in te zetten. AI kan bijvoorbeeld tijd en geld besparen, potentiële klanten opsporen en voorspellingen doen. Genoeg redenen dus om als MKB’er ook AI in te zetten.
De afbeelding hiernaast is gemaakt door een tool die beelden genereert met behulp van kunstmatige intelligentie.
AI en marketing, hoe kun jij dit combineren?
Zelfs AI en marketing is een gouden combinatie. Zo is bovenstaande afbeelding gemaakt met een AI-algoritme dat op basis van een zoekopdracht binnen een paar seconden een afbeelding creëert. Dit werkt niet alleen bij beeldmateriaal, maar bij Bluehub zetten we het ook in bij bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek. Een tool als ChatGPT schudt binnen enkele seconden tientallen zoekwoorden uit zijn mouw, zoals je in de afbeelding hiernaast kunt zien. Dat scheelt je veel tijd bij het brainstormen.
Voor contentmarketing is dit niet anders, want een chatbot kan ook een blog schrijven. Zo is ook onze blog ‘Wat is innovatie?‘ in samenwerking met ChatGPT geschreven. Maar: een chatbot is een hulpmiddel en niet het eindstation. De resultaten moeten altijd worden gecontroleerd.
Als innovatiebureau zetten we AI graag in om werk voor klanten te verrichten. Op die manier willen we meer impact maken door efficiënter onze tijd te gebruiken. Bovendien kan een tool als ChatGPT bij veel taken zorgen voor een extra dosis inspiratie.
Wil je weten hoe je zelf meer AI kunt toepassen? Neem contact met ons!
De Innovatie podcast
Wil je meer weten over innovatie? Kijk verder bij onze innovatie podcast.