Kunstmatige intelligentie is een begrip dat de afgelopen jaren steeds vaker voorbijkomt. Dit komt mede dankzij ChatGPT, de chatbot die in november 2022 werd gelanceerd. Het afgelopen jaar is het aantal gebruikers van deze tool – gebouwd op basis van kunstmatige intelligentie – exponentieel gestegen. Maar er is meer dan ChatGPT! Daarom nemen we je in deze blog mee langs verschillende AI-driven tools die handig zijn voor jouw online marketingstrategie.
Zoekmachine marketing
Als eerste Jasper en Semrush. Deze tools ondersteunen je bij het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie. Door het stellen van gerichte vragen verzamel je snel veel informatie. Bij Jasper is het wel belangrijk een duidelijke opdracht en wat context te geven. Ook is het handig aan te geven in welke vorm jij je resultaten wilt hebben. Neem bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek. Aan de hand van een duidelijke prompt (aanwijzing) geeft Jasper goede zoekwoorden. Zo geef je als gebruiker van een AI-tool met de prompt aan wat je wil van de AI-tool.
Als je dit meerdere keren herhaalt, bespaar je tijd met zelf brainstormen. Nadat Jasper de zoekwoorden voor jou heeft opgesomd, controleer je deze op zoekvolume en keyword difficulty (hoe moeilijk of makkelijk het is om hoog te ranken op een zoekwoord). Dit doe je met de SEO-tool van Semrush, die je ziet in de afbeelding hiernaast.
Content
Het schrijven en publiceren van blogs is een krachtige manier om waardevolle content te bieden aan jouw doelgroep. Ook bouw hiermee autoriteit op en vergroot je de online aanwezigheid van een merk. ChatGPT ondersteunt jou bij het schrijven van blogs om het proces makkelijker te maken. De AI-assistent voorziet je van nieuwe onderwerpen, adviseert over taalgebruik dat past bij jouw merk en helpt met het opzetten van de structuur en de opbouw van je tekst. Nadat jij je blog hebt geschreven, helpt een tool zoals Jasper jou onder andere met het aanpassen van de content en de tone-of-voice van de blog. Beschikt jouw bedrijf over een meertalige website? Jasper vertaalt het in een handomdraai! Jasper is ontwikkeld voor het verbeteren van jouw marketing performance. Tip: kijk teksten die gecreëerd worden door een AI-tool, ongeacht welke, wel altijd na.
Ads
Jasper helpt jou bij het opzetten van effectieve online advertenties door het schrijven van wervende campagneteksten. Met behulp van geavanceerde natuurlijke taalverwerkingstechnologie genereert Jasper advertentiecontent die aantrekkelijk en overtuigend is voor de doelgroep. Of het nu gaat om pakkende kopteksten in je Google Search advertentie, krachtige call-to-actions voor je LinkedIn advertentie of unieke voordelen van een product of dienst. Jasper voorziet bedrijven van hoogwaardige teksten die een impact hebben op de online advertentiestrategie. Tegelijkertijd draagt de content bij aan een goede ROAS (Return On Ad Spend) en andere marketingdoelstellingen.
Laat AI verschillende varianten genereren die jij vervolgens direct implementeert of gebruikt als inspiratie voor je teksten. Bij social advertising, zoals LinkedIn Ads, raden we altijd aan om meerdere advertenties per campagne te maken. Een tool als Adcreative biedt ondersteuning bij advertenties, zoals op LinkedIn. Terwijl de campagne loopt, kiest LinkedIn Ads ook op basis van een AI-gestuurd model zelf welke advertentie het grootste aandeel van je campagnebudget verdient op basis van de prestaties.
Social Media
ChatGPT is een zinvol hulpmiddel bij het opstellen van een contentkalender. De tabel hiernaast heeft ChatGPT binnen een paar seconden opgesteld. Gebruik bijvoorbeeld de prompt: ‘Kun je voor [bedrijfsnaam] een contentkalender voor [periode] maken, inclusief content ideeën, data, tijdstippen en uitwerkingen in een tabelvorm?’ Ook voor de invulling van een contentkalender voorziet ChatGPT je van ideeën.
Nadat je planning is opgesteld, kun je AI blijven gebruiken om effectiever te werken. Bij het daadwerkelijk realiseren van de content helpt Jasper je verder. Bij geschreven content heb je natuurlijk ook beeld nodig. Tools als Canva en Midjourney helpen je hierbij. Canva heeft een geïntegreerde AI-tool, waardoor het bewerken van foto’s makkelijker wordt. Midjourney creëert zelfs foto’s. Om een unieke afbeelding met Midjourney te maken, hoef je alleen maar een zo specifiek mogelijke prompt te formuleren. In deze prompt geef je aan welke elementen je in de afbeelding wil terugzien.
E-mailmarketing
Heb jij moeite met het bedenken van goede onderwerpregels bij jouw e-mailcampagne? Vraag ChatGPT om vijf onderwerpregels op te stellen voor jouw e-mailcampagne met deze prompt: ‘Kan jij voor een persoonlijke uitnodiging, verstuurd via e-mail, vijf verschillende onderwerpregels opstellen? De uitnodiging wordt verstuurd voor en namens Open Brains (https://www.openbrains.nl/).’ Op basis van deze input stel jij jouw onderwerpregel op.
Heb je een grote mailinglijst? Probeer meerdere varianten met A/B-testen. Met de uitkomsten van een AB-test optimaliseer je je e-mailcampagnes verder. Bij een goede e-mailcampagne spelen opbouw en timing een grote rol. Voor de opbouw kun je het AIDA-model gebruiken: Attention (aandacht), Interest (belangstelling/interesseren), Desire (streven/wensen) en Action (actie).
Analyse
Nadat de marketingactiviteiten zijn uitgevoerd, wil je natuurlijk het resultaat van je campagne inzien. Duik in je vergaarde data en maak op basis daarvan data-driven keuzes. Met Google Analytics heb je veel informatie ter beschikking, waardoor je het overzicht kan verliezen. ChatGPT helpt je hierbij! Zonder limiet stuur je ChatGPT data, die deze voor jou samenvat. Vervolgens kijkt ChatGPT naar alle data en kan de tool al jouw vragen beantwoorden.
Overige tools
In projectmanagement is overzicht houden op al jouw marketingactiviteiten essentieel. Een tool die dan helpt, is Monday. Ook daarin zit een geïntegreerde AI-assistant, die tijd bespaart in je taken. Deze tool verandert ideeën in grove concepten, maakt samenvattingen van notities en maakt andere AI apps/tools op haar open platform.
Voor het automatiseren en optimaliseren van processen is Zapier een fijne tool. De tool integreert meer dan 6.000 apps op één plaats. Een voorbeeld van automatisering is het proces waarin een lead terechtkomt die een formulier invult op de website. In Zapier zijn er opties voor integratie met Slack, Hubspot en je website. Op het moment dat iemand gegevens achterlaat op je website, wordt dit automatisch verwerkt in een CRM-systeem (zoals Hubspot) en krijgt de verantwoordelijke binnen je bedrijf een bericht op Slack om de lead op te volgen. Een totaaloplossing!
Bluehub ondersteunt je graag bij de inzet van AI in jouw online marketingactiviteiten, dus wil je meer weten? Neem contact met ons op!