Door middel van De Innovatiepodcast geven we een kijkje in de veranderende wereld en gaan we met diverse innovatie-experts in gesprek om te komen tot kennisdeling en het aanreiken van praktische handvaten. In drie afleveringen verdiepen we ons aan de hand van de Golden Circle van Simon Sinek in de ‘why‘, ‘how‘ en ‘what‘ rondom het onderwerp innovatie. Tijdens de tweede aflevering gingen we met Pim Deuling (Directeur Bluehub Group) in gesprek over de ‘how’, co-creatie, ecosystemen en diverse stappen in het innovatieproces. Benieuwd naar de hoofdpunten uit deze aflevering? Lees dan snel verder. De gehele aflevering bekijken of beluisteren? Volg dan deze links naar YouTube, Spotify en SoundCloud.
Hoe te innoveren?
”Het korte antwoord op die vraag is co-creatie in innovatie-ecosystemen” aldus Pim aan het begin van het gesprek. Het lange antwoord? Het gaat er volgens Pim niet om wie het krachtigst of het sterkst is maar wie het best om kan gaan met verandering. Hoe je dat bent? Het begint met het besef dat je onderdeel bent van een ecosysteem. In een ecosysteem heb je meerdere en verschillende actoren en hier vindt co-creatie plaats. Niet altijd volcontinue maar wel periodiek. Denk bij een ecosysteem voor een nieuw bedrijf bijvoorbeeld aan adviseurs, leveranciers, een notaris, een advocaat, een boekhouder en functies rondom business, marketing en ICT. Pim geeft aan deze binnen een ecosysteem te zien. Om als nieuw bedrijf voortvarend te starten, is het zaak een ecosysteem om je heen te verzamelen. Zoek op wat er al is en zoek vooral een plek die bij je past, ook wat betreft locatie. Zo heb je rondom Maastricht een mooi cluster van bedrijven gespecialiseerd in de medische wereld én van overheid- en onderwijsinstellingen. Hightech en maakindustrie zie je bijvoorbeeld weer in de regio Venlo of de Brainportregio Helmond/Eindhoven. Je hoeft hier niet meer op zoek naar de eerder genoemde functies, dat is hier allemaal al. ‘Het is aanhaken bij wat er al is’ aldus Pim.
Drie stappen richting duurzaam succes
Binnen Bluehub maken we onderscheid tussen drie stappen als het gaat om het komen tot een succesvol product, een succesvolle dienst of zelfs een succesvol bedrijf. Het begint vanuit ons perspectief altijd met een hele gave technologie. Een gave technologie op zichzelf doet echter nog niets. Het heeft toepassingsgebied nodig, daarom is stap twee om van gave technologie een innovatief product te maken. Het wordt een product als je het toe gaat passen. Je hebt het dan niet meer over een technologie maar over een oplossing; een product waar een klant mee geholpen is of waarmee je een probleem oplost. Stap drie is waar het Pim echt om gaat, maak van een goed of innovatief product een duurzaam winstgevend bedrijf met een interne organisatie die het ook mogelijk maakt om duurzaam winstgevend te zijn. Echter, er zijn maar heel weinig bedrijven die alle drie de stappen in huis hebben. Hoe deze stappen dan toch tot een succes te maken? Co-creëren. Ga op zoek naar gelijkgestemden die bijvoorbeeld op eenzelfde manier de wereld zien, geld willen verdienen of naar ondernemerschap kijken.
Relationeel versus transactioneel
Wij spreken bij klanten over partijen waar we een relatie mee hebben opgebouwd, of ze op dit moment iets van ons afnemen of niet. We zien een relatie als een aaneenschakeling van transacties. Dat vormt de basis van wat je in een ecosysteem doet. Je onderneemt iets met elkaar, dat noem je dan een transactie, maar het kan ook maar zo zijn dat er een hele tijd geen transactie plaatsvindt. Zo werkt het ook tussen mensen, bedrijven en dieren. Als je elkaar weer nodig hebt, weet je elkaar weer te vinden. Kortom, een heel mooi samenspel.
Tijdens de derde aflevering van De Innovatiepodcast gaan we in gesprek met Maren Schoormans (Lid Raad van Advies Bluehub Group en Chief Business Development Officer bij Viscon Group). Wil je deze aflevering direct in je mailbox ontvangen? Klik dan hier en meld je aan.
Meer lezen over innovatie? Klik op deze link!