Innovatie is een veelvuldig gebruikt begrip, maar wat is het eigenlijk? De Oxford Dictionary omschrijft het als “de invoering van iets nieuws of het toepassen van bestaande dingen op een nieuwe of andere manier”. In andere woorden, innovatie is het creëren van iets nieuws of het verbeteren van iets bestaands.
Deze blog is geschreven in samenwerking met ChatGPT
Soorten innovatie
Er bestaan verschillende soorten innovatie, waaronder technologische-, organisatorische- en marktinnovatie. Eerstgenoemde houdt in dat er iets nieuws wordt ontwikkeld, zoals een nieuwe of verbeterde technologie, product of dienst. Organisatorische innovatie is het veranderen van de manier waarop een organisatie werkt, zoals het invoeren van nieuwe managementtechnieken of het aanpassen van de structuur van een bedrijf. Marktinnovatie houdt in dat er iets nieuws wordt geïntroduceerd op de markt, zoals een nieuw product of dienst.
Naast de bovengenoemde soorten, dient ook sociale innovatie zeker niet onderschat te worden. Veel organisaties richten zich voornamelijk op technologische- of marktinnovatie en vergeten daarbij de sociale en menselijke aspecten. Sociale innovatie is gericht op het creëren van een werkomgeving waarin werknemers zelfstandig kunnen werken en actief betrokken worden bij besluitvorming en innovatieprocessen. Hierdoor kunnen ze hun creativiteit en ondernemerschap ontwikkelen en tot nieuwe ideeën komen. Professor Henk Volberda, voormalig hoogleraar Strategie en Innovatie, stelt zelfs dat slechts 25% van het innovatiesucces te danken is aan technologische innovatie en 75% aan sociale innovatie.
Het belang van innoveren
Innoveren is belangrijk omdat het bijdraagt aan de groei en ontwikkeling van bedrijven en organisaties. Het kan bedrijven helpen om zich te onderscheiden van hun concurrenten en nieuwe markten te verkennen. Innoveren kan ook helpen om kosten te besparen en efficiënter te werken. Bovendien kan innovatie bijdragen aan de maatschappij door het oplossen van maatschappelijke problemen en het bijdragen aan diverse SDG’s (Sustainable Development Goals). Het kan een antwoord zijn op de groeiende uitdagingen van onze tijd, zoals klimaatverandering, economische ongelijkheid en sociale onzekerheid. Ook kan het ingezet worden om maatschappelijke problemen op te lossen en bij te dragen aan een duurzamere en rechtvaardige toekomst. Daarom is het belangrijk om te blijven investeren in innovatie en de juiste omstandigheden te creëren voor bedrijven en organisaties om te kunnen (blijven) innoveren.
Hoe pak je het aan?
Innoveren is niet altijd eenvoudig en het vereist in veel gevallen om risico’s te nemen. Bedrijven moeten hiervoor vaak investeren in onderzoek en ontwikkeling en zijn niet 100% zeker dat hun ideeën succesvol zullen zijn. Daarom is het belangrijk om de mogelijke risico’s af te wegen en een goed plan te maken voordat een bedrijf zich op innovatie richt. Het proces van innoveren omvat meer dan alleen het idee zelf. Hoe betreed je er de markt mee? En welke markt? Wij denken graag met je mee.
Alvast meer weten? Bekijk onze innovatiepodcast hieronder!