Wat is duurzaamheid?
Tegenwoordig word je doodgegooid met de term duurzaamheid, iedereen is er mee bezig. De VN (Verenigde Naties) definieert duurzaamheid als de ontwikkeling die ervoor zorgt dat de huidige generatie aan haar behoeftes voldoet zonder die van toekomstige generaties in gevaar te brengen. Niet onbelangrijk dus dat naast consumenten ook bedrijven er mee aan de slag gaan! Bij verduurzaming zijn naast het milieu, mens en markt namelijk de centrale factoren.
Waarom is duurzaam ondernemen belangrijk?
Wetenschappers hebben vastgesteld dat de aarde opwarmt door de uitstoot van broeikasgassen, geproduceerd door menselijke activiteiten. De opwarming van de aarde is slecht voor de gezondheid van onze planeet, want het klimaat kan veranderen waardoor de leefbaarheid van de aarde voor de mens in gevaar komt. Om de wereld in de huidige staat te behouden, is duurzaam ondernemen een van de oplossingen.
Niet alleen voor de gezondheid van de planeet is duurzaam ondernemen belangrijk, het heeft ook gevolgen voor onze eigen gezondheid, waardoor niet alleen particulieren in actie moeten komen. Onze huidige werkwijze put niet alleen natuurlijke hulpbronnen uit, maar ze vervuilt ook de lucht, het water en de bodem. Op de lange termijn kan dit ook voor mensen ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Als we ons gedrag niet veranderen, neemt dit alleen maar toe.
Met duurzaam ondernemen borgen wij het voortbestaan van het milieu, de mensheid en onze economie. Oftewel, milieu, mens en markt staan centraal bij duurzaam ondernemen. Zonder milieu zijn er geen mensen en zonder mensen is er geen economie. De thema’s milieu, mens en economie zijn samengevat in de Sustainable Development Goals.
Sustainable Development Goals
Wanneer iedereen op aarde zou leven als de gemiddelde Nederlander hebben we ieder jaar 3,6 aardbollen nodig. Elk jaar worden we hiermee geconfronteerd tijdens Earth Overshoot Day. Dit is natuurlijk geen houdbare situatie, maar we kunnen de trend nog keren door circulariteit te omarmen en duurzaam te produceren én consumeren.
Om de wereld een betere plek te maken voor mens, milieu en markt, zijn er 17 doelstellingen opgesteld op het gebied van duurzaam ondernemen: De Sustainable Development Goals (SDG’s). Uitdagingen op het gebied van armoede, het klimaat en onderwijs worden met de SDG’s onder de aandacht gebracht.
Wat kun jij als bedrijf doen op het gebied van duurzaam ondernemen?
Duurzaam ondernemen is een must voor bedrijven. Dit komt mede dankzij de nieuwe CSRD-regelgeving. Deze richtlijn verplicht bedrijven te rapporteren over haar impact op mens en milieu, zoals bijvoorbeeld CO2-uitstoot. Om duurzaam te ondernemen is het noodzakelijk dat de mindset van bedrijven verandert. Momenteel laten bedrijven graag zien dat ze goed bezig zijn, maar we moeten naar een situatie toe waarbij een bedrijf de volledige verantwoordelijkheid neemt over alle activiteiten in de gehele keten. Samen met partners, de werknemers van het bedrijf en de keten moet de verantwoordelijkheid genomen worden.
Bluehub ondersteunt bedrijven graag om een goede balans te creëren op het gebied van duurzaam ondernemen. Deze weg bestaat uit drie delen:
- Het borgen van duurzame doelstellingen in de missie, visie en strategie van het bedrijf. De strategie vertalen naar concrete en meetbare doelstellingen en verbeterplannen.
- Doelstellingen vertalen naar innovatie op het gebied van producten, diensten en processen.
- Het ondersteunen van bedrijven op het creëren van draagvlak rondom duurzaam ondernemen en het opzetten van een dialoog met klanten, toeleveranciers en medewerkers.
Duurzaam ondernemen: Platform Tuinbouwreststromen
Als uitvoeringsorganisatie van Platform Tuinbouwreststromen is Bluehub druk bezig met het stimuleren van circulariteit in de land- en tuinbouwsector. Voor Platform Tuinbouwreststromen zijn wij constant op zoek naar nieuwe verwaardingsketens waarbij telers zich kunnen aansluiten. Zo hebben we een keten opgezet waarin tuinbouwplastic hergebruikt wordt en wordt sinds kort ook plaatmateriaal gemaakt van paprikaloof. Daarnaast testen we momenteel diverse composteerbare teelthulpmiddelen. Met dit project dragen we bij aan SDG ‘Verantwoorde consumptie en productie’ door voedselverlies te reduceren en afvalproductie te beperken via preventie, vermindering en hergebruik.
Naast het opzetten van de ketens, communiceren we deze best practices ook actief richting belanghebbenden via online en offline kanalen. Zo stimuleren en activeren we telers en andere ondernemers om niet achter te blijven en ook te starten met duurzaam ondernemen. Wil je weten hoe jij je concurrenten voor blijft op gebied van duurzaam ondernemen of hoe je organisatie er nu voorstaat? Bluehub helpt je graag verder!