In een wereld waarin consumenten steeds veeleisender worden en de concurrentie heviger is dan ooit, moet je als ondernemer creatieve oplossingen vinden die klanten verrassen en hun behoeften vervullen. Met behulp van Design Thinking en een sterke waardepropositie kun je een kader creëren voor innovatie waarmee je je onderscheidt van je concurrentie en toegevoegde waarde biedt aan je klanten.
Waarom Design Thinking?
Om een waardevol product of een zinvolle dienst op de markt te brengen, is het van grote waarde om de behoeften van je klant centraal te stellen. Een valkuil hierbij is het denken in patronen en het doen van aannames. Je loopt het risico dat oplossingen worden bedacht die niet aansluiten op de behoeften van je doelgroep. Daarmee is het lastig om tot innovatieve oplossingen te komen, dus je moet deze manier van denken loslaten. Dat kan met Design Thinking.
Design Thinking draait om het begrijpen van je daadwerkelijke doelgroep. Het is een proces met verschillende fasen om oplossingen te bedenken die echt waarde toevoegen voor de gebruiker van een product of dienst. Daarvoor ga je eerst onderzoeken wat het probleem of de behoefte van je doelgroep is.
Wat is Design Thinking?
Het Design Thinking-proces bestaat uit een aantal fasen:
1. Empathize
In deze fase ontwikkel je empathie voor je gebruikers of klanten. Leer hun behoeften, doelen, gedragingen en uitdagingen begrijpen door onderzoek. Gebruik interviews, enquêtes of andere methoden om inzicht te krijgen in je doelgroep.
2. Define
Tijdens de Define-fase ga je met de inzichten uit de vorige stap je kernproblemen of uitdagingen definiëren. Je vertaalt behoeften en verwachtingen naar een duidelijke probleemstelling, die als basis dient voor de verdere ideevorming.
3. Ideate
In de derde fase ga je creatieve oplossingen bedenken om het probleem op te lossen. Hier mag je grenzeloos losgaan, alle ideeën, hoe wild of onconventieel ook, worden aangemoedigd. Gebruik bijvoorbeeld mindmapping om je brainstorm te stimuleren.
4. Prototype
Een selectie van ideeën wordt omgezet in tastbare vorm, zoals interactieve digitale mock-ups of fysieke modellen. Zo ontwikkel je prototypes voor de laatste fase
5. Test
In de laatste fase test en evalueer je de prototypes bij je gebruikers. Verzamel feedback over de effectiviteit, bruikbaarheid en waarde van je nieuwe oplossing. Daarmee kun je het ontwerp verder gaan verfijnen.
Het Design Thinking-proces is cyclisch bedoeld. Zo ben je in staat om te leren, evolueren en verbeteren op basis van nieuwe inzichten. Verlies niet uit het oog dat je streeft naar een mensgerichte, creatieve en innovatieve oplossing die waarde oplevert voor je doelgroep.
Voordelen Design Thinking
Een voordeel van dit out-of-the-box denken is dus dat je uiteindelijke innovatieve producten en diensten beter aansluiten bij de wens van je klanten. Bovendien test je je innovatie in het proces waardoor de risico’s op lage klanttevredenheid worden ingeperkt.
Niet alleen voor adoptie door je doelgroep is het zinvol, maar ook voor het draagvlak bij je medewerkers. Door alle stakeholders vanaf het begin te betrekken verminder je de weerstand en creëer je draagvlak voor je innovatie. Bovendien wordt door afstand te nemen van aannames de creativiteit van je team aangewakkerd.
Zo werd door de deelnemers van de Brightlands AI Academy, waar Bluehub partner in is, al vaak benadrukt hoe waardevol zij het vinden dat Design Thinking onderdeel is van het lesprogramma over AI-oplossingen integreren in je organisatie. Met Design Thinking creëer je een oplossing die écht waarde toevoegt!
Meer informatie over processen voor innovatie?
Heb je de smaak te pakken gekregen en wil je verder met je innovatie? Bij Bluehub hebben we een roadmap ontwikkeld waar Design Thinking een onderdeel is van de Discover-fase. Lees meer over innovatie op onze ‘Growing Your Innovation’ pagina.