Brightlands AI Academy
Driving smart innovation
Driving smart innovation
Kunstmatige intelligentie, ofwel artificial intelligence (AI), druppelt langzaam ons dagelijks leven in. Van beeldherkenning en interpretatie tot productierobots en gepersonaliseerde suggesties op Netflix en zelfrijdende auto’s. De toepassing van AI maakt processen slimmer en autonomer.
De behoefte aan geschoolde medewerkers in deze technologie die zich ongekend snel ontwikkelt is groot en brengt een uitdaging met zich mee; the war on AI talent. Internationaal wordt nu al volop gewedijverd om mensen met AI kennis en de strijd om geschoold AI talent zal de komende jaren enorm toenemen.
Vanuit de genoemde toenemende behoefte hebben Genzai, This is Y, Hogeschool Zuyd, Maastricht University, Fontys Venlo, Brightlands en Bluehub samen gewerkt aan de realisatie van het eerste programma en daarmee aan de start van deze academy.
Het doel van de AI Academy is het ontwikkelen van AI talent voor de regio. De aangesloten onderwijsinstellingen organiseren een programma van twaalf volledige lesdagen. Roy Lenders, ondernemer achter diverse succesvolle AI initiatieven, coacht de deelnemers en begeleidt hen op het technische vlak. Daarnaast coacht Bart Verlegh van Bluehub de deelnemers bij de business waarde van hun idee. Bluehub is bovendien verantwoordelijk voor de marketing van de Brightlands AI Academy.
In juni 2021 is de Brightlands AI Academy officieel gelanceerd. Het nieuwe initiatief, verbonden aan de AI-hub Brightlands, heeft inmiddels twee rondes afgerond in Noord-Limburg en breidde in 2023 uit naar de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen om ook Zuid-Limburg aan te spreken.
Elke twee maanden vindt er een AI-inspiratiesessie plaats, waar potentiële deelnemers kennis kunnen maken met de AI Academy. Naast coaching heeft Bluehub inmiddels drie keer een succesvol pitch event voor de Brightlands AI Academy georganiseerd. Hier presenteren de deelnemers aan het 12-daagse lesprogramma hun business case aan werkgever en andere belangstellenden. Dit is ook een manier om andere bedrijven laagdrempelig kennis te laten maken met de kansen van AI in de praktijk.