Congres ter versterking van kennisleiderschap
Het Kenniscentrum Arbeidsmigranten
Het Kenniscentrum Arbeidsmigranten
Nederland is van oudsher een migratieland. Al decennialang leveren arbeidsmigranten een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse arbeidsmarkt, economie en samenleving. Bovendien neemt het aantal arbeidsmigranten dat naar ons land komt om hier te werken de komende jaren verder toe door economische groei, arbeidskrapte en vergrijzing.
Het onderwerp arbeidsmigratie leidt echter voortdurend tot nieuwe politieke discussies; partijen worstelen hiermee en zoeken naar oplossingsrichtingen. Daarom beoogde Het Kenniscentrum Arbeidsmigranten om middels een landelijk jaarcongres in samenspraak met diverse stakeholders nieuwe kennis te ontwikkelen, debat te faciliteren en beleidsopties aan te dragen.
Het Kenniscentrum Arbeidsmigranten wil een klimaat scheppen waarin de waarde van arbeidsmigranten (h)erkend wordt en waarin zij zich welkom voelen. Daarvoor is het essentieel dat wij alle stakeholders hierbij betrekken en niet alleen praten óver arbeidsmigranten, maar ook mét arbeidsmigranten. Het Kenniscentrum Arbeidsmigranten heeft Bluehub gevraagd om een onderscheidend eventplan te ontwikkelen en uiting te geven aan dit eventplan en de bijbehorende communicatie.
Ten eerste heeft Bluehub een interactief, divers en actiegericht eventplan ontwikkeld voor het congres, waarbij aandacht is voor kennisontwikkeling, debat en netwerken. Zo was er ruimte voor diverse keynote-presentaties en werden paneldiscussies georganiseerd, om het gesprek tussen de diverse aanwezige experts en het publiek te stimuleren.
Ook heeft Bluehub in de aanloop naar het jaarcongres diverse arbeidsmigranten geïnterviewd. Hierbij werden persoonlijke interviews gehouden met diverse arbeidsmigranten, waarin zij vertellen over hun ervaringen in Nederland en waarbij zij hun eigen perspectief deelden over allerlei thema’s. Deze video’s werden getoond tijdens het jaarcongres.
Voorafgaand aan het event was Bluehub niet alleen verantwoordelijk voor de organisatie, maar ook voor de communicatie en werving van deelnemers. Hiervoor werd een eigen branding ontwikkeld die is doorgevoerd in allerlei online en materiële communicatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan uitnodigingen, nieuwsbrieven, social media-uitingen, naamkaartjes, video’s en programmaboekjes. Alle communicatiemiddelen werden ingezet in een succesvolle communicatiecampagne, waardoor uiteindelijk ruim 300 hoogwaardige deelnemers zich hebben aangemeld voor het congres.
Het jaarcongres kon rekenen op grote belangstelling vanuit het veld! Ruim 300 deelnemers meldden zich aan voor het congres, onder meer getrokken door het uitgebreide programma met hoogwaardige sprekers. Zo betraden onder meer Ahmed Marcouch (burgemeester Arnhem), Monique Kremer (Voorzitter Adviesraad Migratie) en Piet Fortuin (voorzitter CNV Vakmensen) het podium.
De grote deelname en interactieve programmering resulteerde in scherpe discussies, nieuwe inzichten en zelfs uitgesproken intenties tot samenwerkingen. Ook zorgde aanwezigheid van arbeidsmigranten tot meer betrokkenheid en meer begrip.
De creatieve, onderscheidende invulling van het jaarcongres en multimediale communicatiecampagne van Bluehub hebben kortom gezorgd voor een drukbezocht, inspirerend en waardevol congres!